spettan

Alla inlägg under november 2009

Av spettan - 30 november 2009 19:04

Jaha, så var det måndag igen. Fattar inte vad det är med måndagar, den borde inte finnas. Men jag misstänker att tisdag skulle bli den nya måndagen om den inte fanns. Det är min tröst, inte för att jag vet om det hjälper. Googlade på måndagar för att se om det var någon som hade kommit fram till varför det är så många som inte gillar måndagar, men jag lyckades inte hitta något av intresse. Men när det gäller - I hate mondays finns det hur mycket som helst. Men nu är den gjord och det gick som en dans.  


Har gratulerat ett födelsedagsbarn i dag, med min egna Betty Boop.


  

Av spettan - 29 november 2009 13:54

4 portioner

2 msk olja

1 gul lök finhackad

1 påse saffran (1/2 g)

1 vitlöksklyfta

1 burk tomatsoppa

2 dl vatten

2 dl matlagningsgrädde

400 g lax, tärnad

12 nystan äggnudlar

salt & vitpeppar


Tillbehör

créme fraiche

stenbitsrom

dill


Fräs löken mjuk i olja tillsammans med saffran och vitlök.

Tillsätt tomatsoppa, vatten och matlagningsgrädde.

Lägg i laxen och nudlarna och låt småkoka i fem minuter.

Servera med en klick créme fraiche, stenbitsrom och en dillkvist.


Jag brukar ta en burk passerade tomater istället för tomatsoppa.

Av spettan - 29 november 2009 13:22

Så har jag fyndat på mig lite örhängen på rea som jag använder till mina foto/teckning-smycken. Nu valde jag att gör teckningen som Elin gjort för ett år sedan, det tråkiga är att hon inte kommer ihåg att hon gjort den. Men det är klart, det har säkert blivit en del teckningar på ett år, kan inte komma ihåg allt!  Har inte bara med åldern att göra...minnet alltså!    


                                                                           

Av spettan - 29 november 2009 13:11


ca 40 bitar

1 1/2 dl vispgrädde

100 g smör

300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt

2 msk konjak eller likör

kakao 


Koka upp grädde och smör i en kastrull. 

Rör under tiden så att smöret smälter. 

Ta kastrullen från värmen. 

Bryt chokladen i bitar. 

Rör ner chokladen i grädden och låt den smälta. 

Rör i konjaken. 

Låt chokladsmeten stelna i kylen ca 1 tim. 

Forma tryffeln till runda kulor med ett kuljärn eller med en tesked. 

Låt dem stelna helt i kylen ca 1 tim. 

Rulla tryffeln i kakao. 

Förvara i kylen.

  
Glasskålen har min mamma tillverkat & målat.

Av spettan - 28 november 2009 19:16

20 torkade dadlar

20 skivor tunt skuren pancetta eller bacon

100 g getost

2 apelsiner

1/2 dl Dufvenkrooks Vaniljglögg 20 %

Lagrad balsamicovinäger

20 tandpetare


Marinera dadlarna i glöggen och saften av apelsinerna i ca 8 timmar.

Linda pancettan runt dadlarna och fäst med en tandpetare.

Baka i ugn ca 10 minuter.

Låt svalna.

Smula slutligen getosten och droppa över lite balsamicovinäger.

Av spettan - 28 november 2009 16:52

Gick igenom foton idag, och gillade det här fotot från Yasuragin - Hasseludden, Fotot är när vi hade konferens med jobbet. Det skulle jag gärna göra om. Charmigt att man går omkring i sin japanska bomullsrock och tofflor som medföljer i paketpriset. Just nu finns det en del bra erbjudande på deras hemsida. Ska titta lite närmare på det, fastnade för erbjudande på ett söndagspaket. Bra julklapp till sig själv.


  

Av spettan - 27 november 2009 16:55

...ja tack! Trots att jag varit med i nix ett antal år. Så händer det att det ringer försäljare, trots nix spärren. Får då till svar att försäljaren inte har uppdaterat sitt register, vilket är väldigt märkligt! Nu är det dags att förlänga spärren, eftersom perioden är på två år och nio månader. Vilket jag absolut tänker göra. Kollade på nix:s hemsidan och såg att det finns tips på hur man gör om man trots detta blir uppringd. Kan vara bra att veta om det inte funkar. 


www.nix.nu

Av spettan - 26 november 2009 21:39

50 g smör eller margarin

1/2 dl sirap

1/2 dl socker

1 msk honung

3 dl müsli


Smält matfett i en kastrull. 

Rör ner sirap, socker och honung och blanda väl.

Låt blandningen koka ca 2 minuter.

Tillsätt müslin och blanda väl.

Klicka smeten på bakplåtspapper.

Ställ svalt att stelna.

Receptet kommer från Julens frestelser av Birgitta Andrews

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards