spettan

Alla inlägg under september 2010

Av spettan - 19 september 2010 13:39

3 ägg

2 dl socker

100 g smält margarin

2 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 1/2 dl färska eller frysta lingon


Toscaglasyr

75 g margarin

3/4 dl socker

1 1/2 msk mjölk

1 1/2 msk vetemjöl

ca 50 g mandelspån


Vispa ägg och socker pösigt.

Rör ner smält margarin, mjölet med bakpulvret och lingon.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.

Grädda kakan nästan färdig på nedersta falsen i 175° ca 25 minuter.

Blanda alla ingredienser till toscaglasyren i en kastrull och sjud upp under omrörning.

Öka sedan värmen till 200°.

Ta ut kakan och bred på toscaglasyren.

Grädda kakan mitt i ugnen ytterligare 10 minuter tills glasyren fått vacker och gyllene färg.


                       

Av spettan - 17 september 2010 19:28

Nästa vecka är det fullmåne. Det händer att jag har svårt för att sova när det är fullmåne Kan inte säga att jag alltid reagerar på det sättet. Så det kanske inte beror på fullmånen över huvud taget. För det är inte så att jag har koll på fullmånen, men eftersom jag skulle lägga upp fotot, så kollade jag när nästa fullmåne skulle inträffa. 


  

Av spettan - 16 september 2010 18:38

... höstbilder från i veckan som gick i Parakka.


            

Av spettan - 15 september 2010 13:54

Bläddrat igenom Ellos höst/vinterkatalog och vips var jag tillbaka till slutet av 70-talet. Känner igen kläderna jag hade när jag gick i högstadiet, inte för att det är något nytt, det är nog tredje gången som detta mode kommer igen. Känns som så i alla fall, är inte helt säker. Önskar att jag hade sparat omslaget från alla katalogerna på 70-talet. För då beställdes nästan allt från kataloger om inte mamma sydde förstås, för det gjorde hon ofta. Minns att det var jobbigt att prova med nålarna, det skulle ändras hit och dit, av och på, prova igen, men resultatet blev bra. I dag beställer jag endast lakan eller gardiner. Tycker inte att det går att beställa kläder nu för tiden, då storlekarna varierar så mycket. 

Av spettan - 14 september 2010 16:29

... efter några härlig dagar hos mamma. Vackert flygväder var det idag, men det är det nästan jämt. Fyllt frysen med lingon, hjortron, blåbär och åkerbär, så nu är det fullt, ryms inte ens en liten glass i frysen. Tvättmaskinen snurrar och allt är uppackat efter den korta resan. Snart blir det mat.


  


  

Av spettan - 10 september 2010 18:40

I morse låg dimman tät. Men se den försvann, lade in en beställning om klarblå himmel, så vips en timme senare klarnade det upp. Himlen är fortfarande blå och solen lyser. Så är denna härliga höstdag snart slut. Varit ute med kameran så här kommer mina två bästa för i dag. Kanske inte så höstlika motiv, men höstenfärger skymtar bakom fjärilen.


    

Av spettan - 9 september 2010 18:32

Blev förtjust i en klocka jag såg i måndags när jag var på stan. Så jag beslöt mig för att åka och köpa den. Men vad jag inte insåg var att det inte är världens enklaste klocka att kunna se vad klockan är. Faller för det estetiska, precis som när jag ska ha ny mobil. Så det är som det ska.


Ett stort grattis till Acke som fyller 50 år i dag, som vi firade redan i går. Trevligt var det.


  

Av spettan - 7 september 2010 19:59

Så glad att jag fick tag på en dalahästberlock i plexi. Så nu är det min favorit runt halsen. Tills jag hittar något nytt eller gammalt bortglömt halsband.


  

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards