spettan

Alla inlägg under juli 2010

Av spettan - 31 juli 2010 18:30

... ska jag få använda mina nya aftonväskor eller kuvertväskor som jag säger. Har några gamla som jag börjar tröttna på. Har faktiskt använt väskorna jag har ganska flitigt. Så jag är inte orolig att dessa två kommer att bli oanvända. Den svart kommer från Cubus på rea förstås á 44:50:-. Den i guld kommer från Ginatricot för 49:-. 


     

Av spettan - 28 juli 2010 22:13


4 portioner


250 g smör

2,5 dl olivolja

1 dl Worcestersås

4 msk svartpeppar

4 skivade citroner

3 krm Tabascosås

1 msk italiensk kryddblandning

3 pressade vitlöksklyftor

1 tsk paprikapulver

2 tsk salt

3 kg stora räkor med skal


Blanda allt utom räkorna i en gryta. Sjud i 5-7 minuter. Lägg i räkorna och sjud 5 minuter till. Servera med mycket baguettebröd för att få upp den goda såsen. Ha bra med servetter och haklappar till hands!


Receptet kommer från ullmo.se.


Av spettan - 28 juli 2010 22:05

Heta räkor


Läcker tapasrätt. Serveras med citronklyftor, ett gott bröd att doppa i såsen.


1 kg räkor med skal

1 gul lök

4 vitlöksklyftor

1 fänkål

olivolja

1/2 g saffran

1 1/2 tsk paprikapulver

2 dl vitt vin

1 burk krossade tomater, 400 g

2 dl fiskbuljong

1 chilifrukt


Sätt ugnen på 225°.

Lägg räkorna i en smord form.

Hacka lök, vitlök och fänkål.

Fräs i olja. Låt kryddorna fräsa med en stund.

Tillsätt vin, tomater och chili.

Koka med locket på glänt cirka 10 minuter.

Häll såsen över räkorna och vänd försiktigt runt.

Stek i mitten av ugnen 15 minuter.

Av spettan - 27 juli 2010 20:18

Hade spanat in en snygg klocka som jag ville ha. Med grått armband och rosa urtavla med visare i guld för 1.200 kronor. Som tur är tog jag mig en funderare, titta en och två gånger, provade och kände. Men så helt plötsligt hittade jag en annan klocka som jag ville ha till priset av 300 kronor. Inget snack om saken jag valde den billigare och är så nöjd med min nya klocka. Den är nästan lätt som en fjäder, vilket den andra också var helt i plast. 


  

SPA

Av spettan - 26 juli 2010 19:52

Nittio minuters fotvård har jag haft på agendan i dag. Så skönt, det ljuvligaste är massagen från vristerna till foten. Men hon hade gärna fått raspa på lite till med filen. När jag kommer hem, är mina fötter alldeles svarta. På grund av att fötterna var så insmorda att fötterna sög åt sig färg från skorna. Så vad göra - tvätta fötterna på en gång jag kom hem. Underbart är kort. Så nu är mina naglar skönt gröna, fick förklaringen om att jag är lugn, för lugna personer väljer grönt. Vet inte riktigt om det stämmer!


  

Av spettan - 24 juli 2010 22:27

Så kom det äntligen, det där regnet jag väntat på. För det behövs verkligen. Hoppas det håller på hela natten så att det blir fint i morgon. Efter regn kommer solsken som det heter. Nu stämmer det inte alla gånger, har jag märkt. I dag blev det ingen shopping förutom mat. Har avnjutit en libanesisk måltid och är mätt och belåten. Testade ett recept på  heta räkor i ugnen, som var enkelt och gott. Så jag kommer att lägga ut receptet, men inte i kväll.

Av spettan - 23 juli 2010 23:09

Hemma efter en trevlig bowlingkväll på Marion´s. Trodde att Maria skulle kamma hemma segern, men det blev faktiskt jag. Mycket oväntat. För Birgit var det premiär, och det gick riktigt bra, hon fick även in några strikar. Fick övertala henne till att vi skulle spela, men nu ångrar hon sig inte. 


                                  

Av spettan - 22 juli 2010 21:49

Inte bästa dagen att få för sig att göra pizza. Säkert 45° i köket om inte mer. Men det gick bra. Löpande band effekten, då vi var tre i köket, så det gick undan. Även degen jäste dubbelt så fort mot för om det hade varit vinter. Även en banankaka fick åka in i ugnen. Så det blev nybakad banankaka med glass. Nu är vi mätta och belåtna.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards