spettan

Alla inlägg under februari 2011

Av spettan - 23 februari 2011 19:02

Helt otroligt att svettas i kylan. Känns lite avigt att vara så varm trots årstiden. Skulle kännas ännu märkligare att ta fram solfjädern på bussen, men nog skulle det behövas. Nåväl inte mycket att göra, mer än att acceptera att Valle kommer då och då.

Av spettan - 22 februari 2011 19:06

... till jobbet. Både i går och i dag har det tagit mig en och en halv timme till jobbet. Minst fyrtio minuter mer än normalt. Räknar kallt med att det blir så hela veckan. Det kallar jag rusningstrafik, helt otroligt. I dag gick jag tre stationer fram och gick om tio bussar, tack vare den raska promenaden kom jag på första bussen i kön.

Av spettan - 21 februari 2011 18:55

I mammas "verkstad" finns det ett antal gamla väskor som jag fått av min mormor. Väl använda av både mig och mormor, vilket tyvärr har satt sina spår. Påminner mamma då och då, om att fixa till skavankerna. När jag var på henne om detta i går, så ringde hon upp en halvtimme senare och såg vad som skulle göras med den som jag är speciellt intresserad av, just nu. Den är tvåfärgad i svart och oxblod, snyggt sliten. Påminner om väskan på bilden från YSL, den kostar 15 283,81 på rea! Så nu är det bara att vänta att mamma får i gång symaskinen.


                                            

Av spettan - 21 februari 2011 18:00

4 hg mandelmassa

4 st ägg

4 msk kakao

2 dl torkade körsbär

1 dl mörk rom

250 g mörk choklad



Låt körsbär dra i rom i ett dygn eller minst 3 timmar.

Smörj en form med löstagbar botten, bröa gärna med råsocker.

Riv mandelmassan grovt.

Blanda ned kakao.

Tillsätt äggen, ett i taget.

Rör i körsbär och rom. 

Grädda i 175 ° ca 40 minuter.

Lägg på chokladbitarna på den varma kakan som får smälta.


  


Av spettan - 20 februari 2011 13:41


Ca 35 st


Jag valde att skippa kolsåsen, eftersom jag inte hade någon grädde i kylskåpet. Det var nog så gott ändå! 


125 g smör, smält

2 st ägg

2,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 nypa(or) salt

½ tsk bakpulver

1 dl kakao

2 dl vetemjöl


Kolasås:

½ dl honung

1 dl socker

1 dl grädde

30 g smör

Lite flingsalt




Muffins:

Smält smöret, vispa ägg och socker fluffigt.

Sikta alla torra ingredienser och blanda det sedan i vispningen för hand.

I med lite smör i taget och rör runt till du får en slät och fin muffinssmet.

Fyll muffinsformar med muffinssmet, hacka lagom stora bitar pecanötter, och stoppa i varje muffin innan du bakar.

Gräddas i 190° ca 10-12 min.


Kolasås:

Värm honungen i kastrull, ta i lite i taget av sockret och rör med en sked samtidigt, när allt socker är i och du fått en gyllenbrun härlig färg tar du i lite i taget av grädden, var försiktig.

När all grädde är i tar du bort från plattan och har i smöret.

Låt svalna.


När du du bakat klart i ugnen låt dom svalna, strimla över kolasås och sikta över lite florsocker.



Receptet är från, Årets konditor 2010, Roy Fares.


   





Av spettan - 18 februari 2011 18:04

Så var ännu en arbetsvecka avklarad, den har gått ovanligt fort. Så nu slappnar jag av och njuter av att helgen är här. Ingenting planerat känns skönt!

Av spettan - 17 februari 2011 19:12

I dag fick jag äran att åka med en trevlig busschaufför. Han välkomnade vissa passagerare, hälsade, pratade om ditten och datten med alla, på ett naturligt och charmigt sätt. Det hela avslutades med en trevlig sång, vilken tur att jag satt långt fram, för sjunga kunde han.

Av spettan - 16 februari 2011 19:09

Busschauffören hade bråttom att få på alla på bussen i morse med att - Gå på, gå på bara. Vilket inte alla kan höra eftersom kön är lång. På nästa station frågar en tjej i 8-10 års åldern om bussen gick dit hon skulle, då svarar han - Alla bussar härifrån går dit i värsta tonen. Finns fler kommentarer att ta upp, från resans gång. Men det värsta eller ska jag säga bästa av allt var när han fick anrop på radion och säger till kvinnan i radion - Åh vad du är snäll, varpå kvinnan svarar - Allt för dig gubben lilla. Trodde inte ordet snäll fanns i hans ordlista! Så här efteråt kan jag ångra att jag inte fällde en kommentar! 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards