spettan

Alla inlägg under november 2009

Av spettan - 22 november 2009 17:18

2 dl strösocker

1 dl hackad mandel

1/2 dl sesamfrön


Smält sockret i en panna eller kastrull.

Ta av från värmen och rör i sesamfrön och mandel.

Bred ut på bakplåtspapper.

Låt svalna och bryt i bitar.


Försvinnande gott och enkelt.

Av spettan - 22 november 2009 11:38

Dras som en magnet till ställningarna med % eller rea! Spelar ingen roll hur affärerna försöker gömma sina "fyndhörnor"! Det är det första jag börjar med att spåra upp när jag kommer in i affärerna, kan inte hjälpa det. Inte för att jag klagar, men ibland kan jag missa nyheterna!

Hursomhelst det här blev det:

En söt kjol för 79:- ord.pris (249:-), den tänker jag använda som underkjol.

En mysig kofta 99:- (ord.pris 299:-)

En söt tunika 49:- (ord.pris 399:-)   

Av spettan - 21 november 2009 21:48

3 portioner

Det här receptet kommer från Råd & Recept från 1972. God och snabblagad vardagsmat.


2-3 isterband

2 gul lökar

1 burk vita bönor i tomatsås

1/2 tsk oregano eller mejram

hackad persilja


Skåra och dra av skinnet på isterbanden.

Skala och hacka löken,

Smula ner isterbanden i en gryta och sätt på värmen.

Blanda ner löken.

Fräs isterband och lök på ganska svag värme, rör om under tiden.

Häll i bönorna och krydda.

Låt det koka upp.

Klipp persilja över.

Serveras med sallad.

Av spettan - 21 november 2009 19:45

En mustig och lättlagad soppa


2 gula lökar 

2 röda paprikor

100 g bacon 

4 potatisar

2 msk tomatpuré

1 msk paprikapulver

1 liter vatten

2 buljongtärningar

en knippa spaghetti


Hacka lök, paprika, potatis och bacon. Fräs lök och paprika och bacon i en gryta. Tillsätt resten av ingredienserna och låt allt koka i ca 15 minuter.

Av spettan - 21 november 2009 19:23

En jättesmarrig kaka som är lätt att baka. Det passar utmärkt att servera den med glass, grädde eller bär. Receptet kommer från programmet Halv åtta hos mig i TV4, där glada amatörer får visa prov på sin matlagningskonst. 


Smet

2 st ägg

3 dl socker

100 g mald sötmandel

1.25 dl vetemjöl

100 g smält smör eller margarin 


Topping

200 g schweizernötschoklad

7 msk grädde, (jag tog 4 msk grädde)

1 msk smör


Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min.

Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken.

Se till att smeten är jämn.

Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.

Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme.

Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen.

Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.

Det här var supergott! Den här kommer jag att göra fler gånger.


Den här kommer jag att göra flera gånger, den var supergod!

  

Av spettan - 20 november 2009 18:43

Idag fick jag en härlig blombukett av min chef, då hon hade glömt att jag fyllde år igår, så fick jag den idag istället. Det är aldrig fel att få en blombukett, det köper jag sällan och aldrig, tyvärr! Kanske ska jag börja köpa en bukett varje fredag. Hört att dom nästan skänker bort blommorna på Hötorget redan på fredagar. Märkligt kan jag tycka eftersom dom står där på lördagarna, borde det inte vara utförsäljning först då...hm!  


  

Av spettan - 19 november 2009 19:08

Jaha, så har man blivit ett år äldre över en natt! Det är inte klokt vad åren rusar iväg, märkligt nog så går det fortare och fortare för varje år! Förstår inte riktigt hur det hänger ihop! Blir nog lite klokare också, så det är inte så tokigt att fylla år, trots allt. Nu ska jag fortsätta fira min födelse- & namnsdag, för idag är det bara min dag idag! Passar på att tacka för alla gratulationer som kommit på mail, sms, och röstbrevlåda. 

Av spettan - 18 november 2009 19:30

Idag var det en lång väntan på bussen som aldrig kom! Visst de var på nyheterna att det skulle vara problem i trafiken idag. Eftersom det var president på besök i huvudstaden. Men hallå, hela stan behövde väl inte stängas av! Vädret visade inte sin bästa sida heller, regnet bara ökade ju längre tiden gick, inget paraply. Till sist var det bara att traska iväg till tunnelbanan och trängas med alla andra, med näsorna mot varann, nu överdrev jag lite men inbland är det så! Nåväl nu är jag hemma och imorgon ska det väl vara som vanligt, om det inte kommer snö, för då blir det kaos!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Skapa flashcards