spettan

Alla inlägg under november 2009

Av spettan - 26 november 2009 21:25

Italieninspirerad hård nougat. Detta recept kommer från Vinterns goda ting av Anna Bergenström & Fanny Bergenström. Mumsfillibabba, säger jag!


Värm ugnen till 160°.

Smörj en fyrkantig form, ca 20 x 20 cm,

Klipp ut ett bakplåtspapper och lägg i formens botten.

Lägg i en skål 100 g oskållad mandel, ca 50 g pistagenötter, 1/2 tsk kanel och knappt 1 dl vetemjöl.

Blanda 125 g (1 dl) honung med 1 1/2 dl strösocker i en tjockbottnad kastrull.

Koka upp blandningen försiktigt så att honungen smälter och låt sedan koka kraftigt i 1 minut.

Lyft kastrullen åt sidan och lägg i 100 g mörk blockchoklad i bitar.

Låt stå tills den smält, blanda i nötterna.

Fördela smeten i formen och grädda i ca 30 minuter.

Låt kallna och skär i bitar.



Av spettan - 26 november 2009 18:47

Idag är det Mammas pojkar en serie jag fastnat för. Måste se hur det går för dom. Tror inte det är så många avsnitt kvar. Hörde en intervju på radion idag med en av pojkarna och hans mamma, men dom avslöjade inte hur det hade gått. Så det är bara att vänta på sista avsnittet. Tycker att det varit ovanligt lite skriverier om den serien, eller så är det jag som missat det, nåväl det kanske bara är bra! Det har i alla fall inte blivit en Anna Anka av Mammas pojkar. Hade säkert kollat något avsnitt om jag haft kanalen.

Av spettan - 25 november 2009 17:55

Nu så har jag äntligen gjort slag i saken. Inhandlat naturpreparat från hälsokost för lindriga klimakteriebesvär. Vet i attan om det är lindrigt det jag har, men det kan ju lindra om jag har mycket, hur ska man veta. Kändes lite rörigt det där, men ni förstår säkert vad jag menar! Så nu ska dessa tabletter ätas i sex månader, det är väl först då det börjar verka. Allvarligt så tycker jag redan nu att vallningarna blivit färre efter fem dagars tablettintag. Sen om det sitter mellan öronen, det är shit the same bara det blir bra.

Av spettan - 24 november 2009 20:47

Hört på nyheterna att spikmattan är utsedd till årets julklapp! Personligen tycker jag att det känns som förra årets julklapp. Men vid närmare eftertanke så stämmer det nog! Personligen klarar jag mig inte utan min spikmatta, den får följa med på mina resor även om det bara är en weekendresa. För jag är beroende av min spikmatta, känner hur hela jag slappnar av i hela kroppen när jag lägger mig på den. Sen kan jag tycka att det är lite problem med vad jag kallar spikamattemage, den får igång magen lite för mycket! Men jag kör inte just dom punkterna varje dag, det går ju att undvika.

Av spettan - 23 november 2009 19:08

Det här receptet kommer från tidningen Gourmet 1992-1993. Jag väljer att hacka alla ingredienser och rör ihop med cremé fraichen och kaprisen. 


10-15 ansjovisfiléer

1 dl cremé fraiche

1/2 röd lök, finhackad

1/2 rött äpple, finhackat

1 msk kapris


Fördela ansjovisen på ett fat.

Blanda lagen och slå den över filéerna på morgonen om den ska serveras på kvällen. 

Till servering kokta ägg i halvor.



Av spettan - 23 november 2009 18:53

Nu är julkorten klara. Nja, nästan, det saknas hälsningar från. Här nedan får ni en tjuvtitt på en del av julkorten, det blev en enkel variant i år. Har börjat lyssna på julmusik. Min favorit är Magnus Carlssons En ny jul, kan inte får nog av den! Den har några år på nacken, men det har väl nästan all musik. Artisterna må variera men låtarna är dom samma...så gott som. 


  

Av spettan - 22 november 2009 17:43

Det här receptet är hämtat ur Hilary Waldens bok Choklad, kola och karameller.


75 g strösocker

75 g siktat florsocker

175 g mald mandel

50 g finhackad mörk choklad

1 äggula

1 tsk pressad citronsaft

ett par droppar vaniljessens

strösocker


Blanda först de båda sockersorterna och blanda sedan i den malda mandeln.

Smält chokladen med 1 msk varmt vatten i en skål placerad över en kastrull med hett vatten.

Rör ned chokladen i mandeln och sockret.

Blanda äggula, citronsaft och vaniljessens, häll blandningen i chokladmassan och knåda den väl.

Tillsätt lite extra citronsaft om massan är för hård.

Forma massan till små bollar som rullas i strösocker så att det blir väl täckta.

Låt bollarna torka.

Lägg dem i små pappersformar.

Förvaras svalt i lufttät burk.

Av spettan - 22 november 2009 17:21

Den här knäcken brukade mamma och jag göra om vi inte hade något godis hemma.


1 hg hackad mandel

1 hg smör

2 hg strösocker

1/2 dl ljus sirap


Blanda smör, socker och sirap i en stekpanna.

Låt koka under omrörning i ca 20 minuter.

Tillsätt mandeln.

Häll på bakplåtspapper.

Låt svalna och bryt i bitar.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards