spettan

Alla inlägg under november 2009

Av spettan - 17 november 2009 18:06

...kommer väldigt ofta på besök nuförtiden, oinbjuden dessutom! Ska förklara vem Valle är: det är vallningar, som vissa som har oturen att få besök av i min ålder dvs övergångsåldern! Detta innebär plötslig värme - så kallade blodvallningar. Kommer helt appropå eller ska jag säga överraskande, med droppande svettattacker och blossande rodnad i ansiktet, även över resten av kroppen. Valle varar i ca 5 minuter dygnet runt, dag som natt! Detta innebär att det blir en orolig sömn, känner mig inte speciellt utvilad heller. Funderar på att testa sojaprodukter, har hört att det kan lindra besvären. Annars får det bli tabletter från hälsokosten - det beror på hur länge jag står ut med Valle! Går nu även under namnet Klimakterikossa, som jag hörde första gången i filmen Drömkåken, tycker faktiskt att det är ett bra namn för detta problem, men det finns värre saker att beklaga sig över. Så jag är en glad ko.  

Av spettan - 16 november 2009 19:22

Förmågan att tänka i symboler tros ha sitt ursprung i äldre stenålder, Symboler var en del av vardagslivet. Idag påverkas människor av symboler varje dag, både medvetet och omedvetet.


Vanligtvis föreställer vi oss symboler som tecken, bilder och former, men det kan också bestå av naturliga och tillverkade föremål, djur och till och med ord. Symboler spelar en viktig roll i religion, konst, litteratur, folktro, myter, vetenskap och inom näringslivet.


Alla kan rita dessa tecken.


Hämtat ur: Symbolbok av Fritz Scholder


Sagt och gjort - ritade jag två av symbolerna. 


    

Av spettan - 15 november 2009 13:46

  Nu börjar det bli dags att fundera på vad det ska bli för julkort i år. Material har jag, men ingen idé. Det är nog så att jag har för många ideér, då blir det svårare att bestämma sig! Ska skissa på lite olika alternativ idag, förhoppningsvis kan jag sätta igång till veckan. Blir inte så mycket mer gjort idag, än att samla kraft inför en ny arbetsvecka.

Av spettan - 14 november 2009 12:12

...för igår. Kvällen började med hemmaspa i bastun. Ingen av oss är några bastufantaster...trodde vi ja, det visade sig att vi var i bastun nästan 2 timmar! Vi var mycket förvånade när vi var klar och skulle äta middag, så visade sig klockan ha blivit nio - inte undra på att vi var vrålhungriga. Bastun suger - som sjön verkar det som! Middagen fick godkänt, puh vilken tur, hade det inte gått vägen fanns alternativet hemkörning av pizza!


Tina   Spettan   Lena  









Av spettan - 13 november 2009 16:56

Nu är maten förberedd, så nu kan gästerna komma. Vet inte riktigt vad det blir, har testat ett nytt recept så vi får väl se! Kanske inte så bra att bjuda gästerna på oprövade recept, men dom får bli försökspersoner. Återstår att se om det blir uppskattat. Fördrinken är också förberedd bara is och juice som saknas. Det blir en drink som innehåller rosenvatten, campari och juice. Till drinken bjuds på Smått & Gott potatisar inlindade i bacon som varit ugnen, mumsigt som tilltugg!


  

Av spettan - 12 november 2009 17:56

...fotosmycke, nyhetens behag kanske blir tjatig. Men fler smycken ska det definitivt bli, så mycket kan jag lova. Scannade in en teckning som mitt gudbarn har gjort, vilket jag har visat här tidigare. Fick reaktioner på att det var en kul grej, vilket jag naturligtvis tycker; det är ju min idé! 


  

Av spettan - 11 november 2009 19:13

Idag fick pappa följa med till jobbet.. iform av mitt hemmagjorda fotosmycke. Premiär för min nyinköpta kjol från Gina Tricot som visade sig vara ett lyckat köp. Annars har jag fastnat i "klänningträsket", så skönt med att inte behöva hålla på att kombinera över- och underdelar. Klänningar förenklar livet på mornarna för mig! Annars tar det för lång tid, det brukar sluta med att jag byter tre-fyra gånger och det har jag inte tid med.


 

Av spettan - 10 november 2009 18:53

3 ägg
2 dl strösocker
1 dl naturell yoghurt
1 msk honung
rivet skal av 3 ekologiska citroner
1/2 dl solrosolja
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk sesamfrön
1 msk råsocker


Sätt ugnen på 200°.
Vispa ihop ägg och socker till en fluffig smet. Rör i yoghurt, honung, citronskal och olja.
Blanda i enseparat skål vetemjöl och bakpulver. Vispa till sist försiktigt ner detta i smeten.
Smörj en 1 1/2 liters form och strö sesamfrön på botten och kanter. Spara 1 msk till själva kakan.
Häll smeten i formen, strö över sesamfröna.
Grädda längs ner i ugnen 30-35 minuter, prova med en sticka att den känns torr. Ta ut kakan och låt den svalna lite innan du stjälper upp den.


Receptet kommer från Salt&Peppar 1-09

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards