spettan

Alla inlägg under november 2009

Av spettan - 10 november 2009 18:43

40-45 st


100 g urkärnade färska dadlar
100 g torkade aprikoser
100 g torkade fikon utan stjälk
finrivet skal en liten citron
1 dl kokosflingor


Blanda de torkade frukterna i matberedare tillsammans med citronskalet.
Kör alltsammans till en ganska finfördelad massa.
Ta upp och rulla teskedsstora kulor.
Rulla i kokos och förvara i kylen.


Ett bageri på Kungsholmen brukar ha något liknande som heter Knasbollar och då är det sesam istället för kokos. Tyvärr finns dessa inte varje dag om ens varje vecka, lika besviken varje gång jag går förbi och får till svar: har inte hunnit, synd på något som är så gott.


Men nu tänker jag testa det här receptet, så kanske problemet är löst.


Det här receptet kommer från Salt&Peppar 1-09.

Av spettan - 9 november 2009 20:21

Nu är det hög tid att ta fram stickningen. Förra hösten blev det ett antal sjalar, misstänker att det blir några till igen! Det är så kul att sticka sjalar. Tycker om att blanda olika typer av garner, blir lite mer levande. Så restgarner är toppen att använda till kanter på sjalarna enligt mitt tycke. Det är bara fantasin som sätter gränser. Bra att ta fram när gästerna fryser.


    

Av spettan - 8 november 2009 15:04

ca 1 kg fryst oxfilé
Blanda 2 msk socker, 3 msk salt, 2 msk cognac i en låg form.
Putsa filén, låt den ligga på hushållspapper så att den inte är blodig när den läggs i marinaden. Rulla filén i pepparmix och lägg i formen. Låt stå ett dygn. Dela upp filén i mindre bitar som du sedan fryser in. För att få riktigt tunna skivor, skivar du den när den fortfarande är fryst.


Av spettan - 8 november 2009 15:02

Godaste peston till pastan... i alla fall i mitt kök!


1 dl nötter (pinje-, valnötter, sötmandel eller solrosfrön)
3 dl ruccola
2 vitlöksklyftor
1 1/2 dl olja
1 dl parmesanost
salt & peppar

Mixa alla ingredienser i mixer eller med stavmixer.

Blanda peston med valfri pasta. Vill du göra det lite festligare tillsätt en burk kräftstjärtar och ett paket fetaost.

Av spettan - 8 november 2009 10:27

  

Av spettan - 7 november 2009 10:38

...värre att vara sjuk, känns som jag har varit hemma från jobbet i flera veckor. I själva verket är det knappt en vecka. Känns väl lite bättre i nuläget försöker att göra lite smått här hemma eftersom jag ska återgå till vardagen på måndag. Så har jag tänkt i alla fall. Annars måste jag uppsöka läkare och det är ingen större vits, inget fel på min husläkare i sig men...känns inte som han kan göra så mycket. 

Av spettan - 6 november 2009 12:55

Idag blir det till att smaka på pralinerna från Bryssel. Mums lådan var fylld med mörka praliner. Spännande då jag inte har någon aning om vad som döljer sig under chokladen...så det får visa sig. Tvivlar inte på att det smakar bra, det måste det göra!


  

Av spettan - 5 november 2009 12:07

Nu börjar det bli jobbigt att bara ligga framför Tv:n och sängen. Så idag har jag sysselsatt mig med att prova göra fotosmycken. Få se om det blir personliga nyckelringar, halsband, armband eller något annat. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad det blir. Det här kan bli årets julklapp för min del, vem vet. Just nu är dom på tork och ska lackas en gång till. 


Så här gick det till

Jag köpte ett par örhängen som hade tre runda plattor i olika storlekar, skrev ut bilderna, penslade med Decoupage Finish...klart! Inte riktigt klart är det, ska sätta ihop tre stycken i en lång kedja på olika nivåer...det är tanken i alla fall. 


   

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards