spettan

Alla inlägg under april 2010

Av spettan - 30 april 2010 21:13

... med mycket under dagen. Började med att dammsuga. Helt plötsligt vände jag ut och in på klädkammaren och bytte ut hyllan till bättre hyllor. Det tog sin lilla tid. Passade även på att möblera om i gästrummet. Så nu vet jag vilka färger jag vill ha på väggarna i gästrummet - lila och guld. Skulle vilja hinna putsa fönstren innan den otäcka pollen kommer.

Av spettan - 29 april 2010 18:19

Så har sniglarna vaknat till liv. Hela vägen var kantad med sniglar, när jag gick till bussen i morse. Visserligen bara baby sniglar, gillar inte sniglar överhuvudtaget, slemmiga varelser, inte gör dom någon nytta heller, snarare tvärtom. Jag vill inte ha besök av sniglar i mina blomkrukor, okey så länge dom håller sig i trädgården. Har provat en del knep, men inget har hjälpt, att hålla sniglarna borta. 

Av spettan - 28 april 2010 19:45

Så var detox-kuren över för denna gång. Hela sjutton dagar utan socker. Känner mig så  mycket piggare och fräschare. Jag är lika förvånad varje år, över att det går så bra. Eftersom jag är en godisråtta och ett kakmonster, så är det helt otroligt. Fram till jul ska detta hålla, det vill säga att inte äta godis och kakor varje dag. Någon måtta får det vara, med det goda. Men det finns mycket annat gott att äta som är mycket nyttigare!  Imorgon börjar jag med Aloe Vera Juice.

Av spettan - 27 april 2010 18:41

... vad som hänt. Veckorna som tidigare rusat iväg, känns oändligt långa. Är det för att jag är piggare tack vare detoxen och därför hinner mycket mer än vad jag brukar! Eller har jag kanske varit i någon dvala eller ide och vaknat upp till våren som är här, som sagt var har ingen aning om vad det beror på. Men pigg är jag i alla fall. 

Av spettan - 26 april 2010 18:44

Nitton år sedan mitt gudbarn Mikaela kom till världen. Kan inte fatta, nitton år, vart tog alla åren vägen. Det känns som jag missat några födelsedagar, med tanke på hur många år som gått. Mycket roligt har vi haft tillsammans. Snart tar du studenten och livet utanför skolan börjar. Spännande att se vad du hittar på. Lycka till. Kramar till Dig.


  


Av spettan - 25 april 2010 16:37

4-6 portioner


600 g bland- eller nötfärs

3/4 dl ströböd

1 1/2 dl mineralvatten

1 liten finhackad gul lök

2 tsk salt

3/4 tsk vitpeppar

1/2 msk torkad basilika

2 vitlöksklyftor

1 ägg


Fyllning

300 g smulad fårost

1/2-1 kruka grovhackad basilika


oliver


olivolja till stekning

olja eller margarin till form/långpanna

bakpapper


Blötlägg ströbröd i mineralvatten en stund för svällning.

Blanda alla ingredienser till färsen, inklusive det svällda ströbrödet.

Bred sedan färsblandningen jämt fördelad på ett bakpapper.

Skölj fårosten i kallt vatten, smula den sedan över färsen och sist den hackade basilikan.

Rulla nu ihop färsplattan till en rulle, precis på samma sätt som en rulltårta.

Rullar du på längden, lägg den i smord långpanna. Rullar du på kortsidan, lägg den i en smord sockerkaksform.

Tryck ner oliver på ovansidan och pensla ovansidan med olivolja.

Grädda i ugn, 200°, 45-55 minuter. Höj gärna värmen till 225° mot slutet, så att köttfärslimpan får en fin färg.


Receptet kommer från EN MAN EN KVINNA ETT KÖK av Katinka Svedberg & Lasse Anrell.





Av spettan - 25 april 2010 16:24

Vi äter ganska mycket köttfärs hemma hos oss. Dessa biffar står högt i kurs, enkelt och gott.


4-6 portioner


600 g nötfärs

3/4 dl ströbröd

1 1/2 dl mineralvatten

1 liten finhackad gul lök

1 pressad vitlöksklyfta

1 1/2 tsk salt

3/4 tsk vitpeppar

2 tsk timjan eller färsk salvia

1 ägg


Fyllning

2 msk tomatpuré

150 g chèvreost


olja och margarin till stekning

bakpapper


Blötlägg ströbröd i mineralvattnet.

Blanda samman alla ingredienser till färsen, inklusive ströbrödet.

Platta ut färsblandningen med händerna, jämt fördelat på bakpapper.

Bred över tomatpurén på köttfärsplattan.

Smula chèvreosten på ena kortsidan av plattan och vik över den andra delen genom att ta hjälp av bakpapprets hörn.

Nu har du en rektangulär köttfärsplatta, som du skär ut åtta fyrkantiga biffar av.

Tryck ihop kanterna med fingrarna så att inte fyllningen trillar ur.

Stek biffarna i olja och margarin, ca 3-4 minuter på var sida.

Klara för servering.


Receptet kommer från EN MAN EN KVINNA ETT KÖK av Katinka Svedberg & Lasse Anrell.


  


Av spettan - 24 april 2010 21:04

Rensning av vinden, vilket innebär att jag krypit på alla fyra. Hittade en gammal skrivare och scanner som bara stod där och tog plats, till ingen nytta. Nu ska det vidare till återvinningen. Känner mig så nöjd, men mör efter allt krypande. Plockat undan alla vinterjackor, passade på att städa i klädkammaren. Där jag gjorde fynd i min egen klädkammare, inte illa. Hittade både kjolar och byxor som jag hade glömt bort. Så det var en trevlig överraskning, dessutom utan shopping. Helt otroligt. Avslutar kvällen med en kopp detox-te, blir glad bara av att se förpackningen.


                 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards