spettan

Alla inlägg under april 2010

Av spettan - 15 april 2010 20:44

Efter en lyckad heldag på Södermalm med shopping och lunch. Större delen av dagen bestod i att besöka second hand affärer. Provade en bröllopsklänning som Maria ville jag skulle prova. Tyckte den satt riktigt bra, förutom att jag inte kunde dra upp dragkedjan hela vägen. Men det var kul att prova. Med mig hem hade jag ett par träskor, ett par leopardskor och detox te. Precis käkat middag, mätt och belåten. Det blev sallad med rödbetsskott, keso, avokado, bönor och apelsin till köttfärsfyllda paprikor... mumsfillibaba. Avslutar nu kvällen med en film. 


                                   

Av spettan - 14 april 2010 19:15

... som en yr höna. Hamnade framför datan, då jag kom på att jag var tvungen att maila till jobbet. Så går det när man ska ha ledigt, alltid är något jag glömmer. Men allt går att fixa, eller nästan. Så nu ska jag fortsätta dammsuga. Gäst är på ingående. Sen får det bli något i magen, när gästen kommer.

Av spettan - 13 april 2010 18:04

Nu är det fullt på uteserveringarna redan klockan fem! Personligen tycker jag att det är för tidigt att sitta ute och njuta av en middag. Lunch är okej, för det går på tre röda. Å andra sidan kan det bero på att jag börjar förstå äldre människor, som går klädda i varma kläder mitt i sommaren. Detta trots mina vallningar. Har varit till naprapaten Lisa idag, så nu är jag helt mörbultad och frusen, men på ett bra sätt. Lisa är en lisa för själen, precis som tulpaner. 


  

Av spettan - 12 april 2010 18:32

I dag började min vårstädning av kroppen med MethodDraine DETOX. Det renar kroppen med hjälp av aktiva örter. Antioxidanterna i grönt te ger kroppen ett skydd mot fria radikaler. Under kuren äter jag bara grönsaker, frukt med kött eller fisk. Anledningen till att jag gör detta, är att minska på sötsaker, absolut förbjudet under kuren. Förhoppningsvis blir jag lite piggare på kuppen. 

Av spettan - 11 april 2010 13:57

Hittade en guide till second hand i Veckorevyn, artikeln är från maj 2009. Så den är inte riktigt aktuell, men jag skulle tro att det flesta affärerna finns kvar. Till Chanesse First & Second Hand Boutique tror jag att jag tar till veckan. Lite längre fram ska jag planera in en heldag, för enbart second hand shopping. Jag vill hitta ett armband eller en klocka från Hermes.


Så här skriver Veckorevyn om en av alla butiker från guiden:

Chanesse First & Second Hand Boutique...på Grev Turegatan 1 i Stockholm, är en liten skattkammare för den som är ute efter unika designkläder och accessoarer i gott skick till en tredjedel av nypriset. Med lite tur är det här du hittar en den där Chanel 2.55 eller Mulberry Bayswatern du alltid drömt om till ett överkomligt pris. Öppettider: Mån-fre 12:00-18:00, lör 12:00-16:00


                                


Av spettan - 10 april 2010 16:38

Så blev det en sväng till Forum i Nacka. Det var inte jag som skulle shoppa idag, men så blev det. Kom hem med ett ritplatta till datan i a4 format, min gamla var bara a5. Har suttit och ritat lite, än så länge är jag nöjd. Fick prova den i 30 dagar. Om jag inte var nöjd så fick jag lämna tillbaka den. Det blev även en dvd-box med sex filmer, baserade på Irene Huss böcker, som jag gillar. Ser fram emot en helkväll med dessa filmer, dock inte idag.


                                         

Av spettan - 9 april 2010 19:18

I vecka kom det en inbjudan till ett bröllop i sommar. Alltid lika trevligt. Det är tre år sedan vi var på bröllop. Så nu ska jag börja spana efter en snygg klänning till bröllopet. Jag behöver inte stressa i alla fall, så det är gott om tid. 


  

Av spettan - 8 april 2010 18:57

Sagor, folktro och som symbol


  • Igelkotten förekommer i olika sagor och i folktron hos olika folkslag.
  • Särskild känd är sagan om haren och igelkotten från bröderna Grimms sagosamling, där en hare blir överlistad på grund av att han inte kan skilja mellan en igelkott av hankön och en igelkott av honkön.
  • I konsten är igelkotten ofta en symbol för trygghet.
  • I folktron betyder igelkotten ibland tur och ibland otur. Hos sinti och romer anses igelkotten vara ett lyckodjur. Udmurter betraktar däremot en död igelkott som ett tecken på annalkande död. I Nordtyskland har en uppfattning funnits, att en igelkott i ladugården ger korna sjuka juver.
  • Igelkotten är Gotlands landskapsdjur.

               

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards