spettan

Alla inlägg den 20 december 2009

Av spettan - 20 december 2009 13:48

Whiskyn ger knäcken en ny och spännande smak.


2 dl strösocker

2 dl sirap ljus

2 dl vispgrädde

0,5 dl whisky, rökig (t.ex. Laphroaig)

1 msk smör

3 msk sötmandel 


1 Blanda socker, sirap, grädde och whisky i en vid kastrull eller stekpanna. Koka knäcken kraftigt utan lock tills den är 124°, beräkna 2o min. Rör då och då.

2 Häll lite av den heta smeten i en kopp med kallt vatten. Går smeten att forma till en rund kula är den färdig, annars får den koka några minuter till. 

3 Ställ knäckformarna på en bricka. Lyft av kastrullen från värmen och blanda i smör och mandel. Klicka smeten i knäckformarna med hjälp av två teskedar. Låt knäcken kallna. 

4 Förvara knäcken med smörgåspapper mellan lagren i en burk med lock. Låt stå i kylen.


Receptet kommer från Allt om mat.


Av spettan - 20 december 2009 11:17

Kom in för fem minuter sedan, och mina spår är praktiskt taget borta! Se själva.


  

Av spettan - 20 december 2009 09:47

Nu ska jag planera in en dag för mig själv. Eller ska jag dela upp det på olika dagar, ska jag ta det före eller efter jul, det är frågan. Men när jag väl ringer och bokar tid så löser det sig säkert med automatik, för det är inte säkert jag får de tider jag vill ha! 


Ska boka tid för

Ansiktsbehandling i sköna 90 minuter - bykayo 

Saltrum i sköna 40 minuter - http://www.stockholmsaltrum.se


Saltrum är en naturlig behandling för personer med upprepade förkylningar, astma, allergi eller hudsjukdomar. Ett saltrum är ett rum invändigt beklätt med salt, med mikroskopiskt små saltpartiklar i luften. Saltterapi stimulerar luftvägarnas försvarsmekanismer och har en antiinflammatorisk verkan.

Det ser faktiskt väldigt vilsamt ut när jag tittar på deras hemsida, ska bli spännande att prova. Eftersom jag dragits med en förkylning i två månader snart, så kan det var värt ett försök. Det är synd att öppettiderna är från 17:00 på vardagarna, eftersom det hade passat mig utmärkt att gå vid lunchtid. 


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Skapa flashcards