spettan

Alla inlägg den 24 januari 2010

Av spettan - 24 januari 2010 21:10

Här kommer receptet Birgitta, på din begäran. Namnet har denna sallad fått för att den klarar sig i tre veckor. Jag har faktiskt ingen aning om det stämmer, för så länge räcker den inte hos oss! 


1 kg vitkål - strimlas eller med osthyvel

1 kg morötter - rivna

1 röd paprika- strimlas

1 grön paprika - strimlas

1 purjolök - strimlas


Dressing

1 dl solrosolja

1 dl äppelcidervinäger

3/4 dl strösocker

1/2 tsk salt

1/2 tsk salladskrydda


Blandas och koka upp.

Häll den varma dressingen över salladen och blanda.

Av spettan - 24 januari 2010 19:01

75 g peacannötter

2 msk kalhualikör

100 g 75 % mörk choklad

100 g smör

2 1/2 dl socker

2 ägg

1 1/2 dl vetemjöl

2 1/2 msk kakao

1 tsk vaniljsocker


Hacka peacannötterna grovt.

Smält smöret med chokaden.

Vispa ägg och socker.

Blanda i de övriga ingredienserna och rör om.

Häll i smeten i en smord form.

Grädda i 175° i ca 15-20 minuter.


  





Av spettan - 24 januari 2010 17:22

... efter en heldag på stan med Lissi. Det blev vare sig lunch eller fika, det hinns inte med det i rea tider som denna. Men nu var det kängor jag var på jakt efter från Sorel. Hittade ett par som var i min storlek och dessutom 30 %. Men se sådan tur hade jag inte, för trots att det var rätt storek, så var den alldeles för stor. Så jag traskade vidare till nästa affär, där fanns den i två nummer mindre, men den var för liten. Men där fick jag veta att ryktet går i stan att så gott som alla kängor från Sorel är slut! Men skam den som ger sig, vidare till nästa, där fick jag veta att dom hade en modell i min storlek, men det var en modell som inte var så varm, typsikt. Där fick jag veta att dom skulle fått en sändning till, men det var fabrikationsfel så då blev det ingen leverans. Men det finns andra alternativ, finns en känga från LaCrosse som är likvärdig med den från Sorel, men den kändes som bly på fötterna, dessutom var det en känga för män, så den var alldeles för bred. Så det är bara fortsätta leta. Så det var den shoppingen. 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards