spettan

Alla inlägg under januari 2013

Av spettan - 6 januari 2013 12:45

Supergoda, var tvungen att frysa in dessa ganska omgående, annars hade jag nog ätit för många! Jag fick 20 st makroner av denna sats.


2 äggvitor (80 g)

60 g strösocker

120 g florsocker

80 g skållad och finmald mandel (jag tog mandelmjöl)

5 g kakao

1 droppe gul karamellfärg (hade tyvärr ingen gul färg hemma, så mina är utan karamellfärg)

1 knivsudd salt


Blanda florsocker, kakao och sikta.

Vispa äggvitorna tillsammans med saltet till ett hårt skum.

Tillsätt karamellfärgen, sockret och fortsätt att vispa tills marängen är helt blank.

Tillsätt mandelmjölet och florsockret i marängsmeten och blanda försiktigt med en trägaffel: smeten ska fortfarande vara blank, men lite mer flytande. Var försiktig med att röra så att inte äggvitorna faller ihop.

Spritsa ut små biskvier glest på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila i en timme i rumstemperatur.

Sått ugnen på 150°.

Grädda i ca 12 minuter.

Låt svalna innan du rör dem och sätter ihop dem.


Receptet kommer från boken Makroner av Marie-Laure Tombini


Smörkolan
50 g socker

20 g salt smör

1 dl vispgrädde


Värm sockret i en kastrull på medelstark värme och låt det koka utan att röra om tills sockret karamelliseras. 

Tillsätt smöret efterhand och sedan grädden och rör kraftigt med visp så att det inte blir grynigt. När blandningen är helt slät låt den koka i ytterligare 5 minuter och häll över smörkolan i en skål och låt kallna.

Bred smörkolan på en makrondel och sätt sedan på en annan halva som lock.


       




Av spettan - 5 januari 2013 07:00

Hjärtliga gratulationer Minea, som fyller 5 år idag. Om du inte hunnit få paket från oss, så är det på väg till dig. Även lilla M får vara med idag trots att det är storasysters dag idag. 

        

        


Av spettan - 4 januari 2013 21:46

Vår vita amaryllis växer och växer, verkar som den kommer att skjuta i höjden ända upp till hela fönstret! Skulle tippa på att den är en meter i stjälken just nu. Mycket ståtlig och vacker är den. Tack H & M för den fina löken som blev så fin.


       

Av spettan - 3 januari 2013 21:04

Nu är det inte många kakor kvar i den fina kakburken. Få se vad den kommer att fyllas med när den är tom. Tror inte det blir kakor i alla fall!


        



Av spettan - 2 januari 2013 19:35

Tyvärr vet jag inte hur gammal min Aladdin ask är men rädd om den är jag! Synd att Marabou inte har kvar storken idag.


           

Av spettan - 1 januari 2013 17:20

Lyckades med att få mamma att sy ett nytt fodral till mitt kungliga SL-kort. Jag är jättenöjd, mamma mindre nöjd, eftersom symaskinen krånglar. Vad gör väl det, klart godkänt!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Skapa flashcards