spettan

Alla inlägg under december 2012

Av spettan - 14 december 2012 17:22

Vanligtvis tycker jag veckorna rusar i väg, men inte den här veckan. Kan bero på att jag haft 4 dagars veckor ett tag. Men nu är det äntligen helg, ser framemot en lat helg!

Av spettan - 13 december 2012 07:15

Tur för mig att Linnea har koll på vad hennes kära mor tänkte slänga. Det var dessa stövlar som skulle ha hamnat på tippen. Men stövlarna är jättefina och passade mig perfekt, precis som för askungen. Tack Linnea jag ör så nöjd, du får hälsa mamma din.


       

Av spettan - 12 december 2012 07:15

Gårdagen njöt jag av julbord på Mårten Trotzig. Svartvinbärs- och citronsill blev mina favoriter. På dessertbordet fanns en otroligt god marmelad som var både söt och syrlig. Mätt som en jag vet inte vad... så blev det en liten shoppingrunda med Linnea. Väl hemma blev det en tvätt och julkorten adresserade och frankerade!

Av spettan - 11 december 2012 07:45

Gillar denna uppsättning av speglar som Hilton Slussen har på en av sina toaletter. Funderar på att skaffa några stycken till badrummet.


        

Av spettan - 10 december 2012 07:15

Jag halverade denna sats och gjorde kakorna dubbelt så små, eftersom jag inte vill ha för stora kakor. Av halva satsen fick jag 24 lagomt stora kakor som småkakor ska vara enligt mitt tycke.


125 g mjukt smör 


1 tsk färsk riven ingefära 


1 dl mörkt muskovadosocker 


1 dl mörk sirap 


3.5 dl vetemjöl 


1 tsk bikarbonat

1 tsk malen ingefära 


1 tsk malen kanel 


1 krm malen nejlika 


1 krm malen muskotnöt 


1 tsk kakao av god kvalitet 


200 g mörk kvalitetschoklad 70 % 



0.5 dl råsocker att rulla i


Vispa smör, färsk ingefära, muskovadosocker och sirap fluffigt.

Blanda samman vetemjöl, bikarbonat, kryddor och kakao.

Hacka chokladen grovt och vänd ner den.

Blanda samman allt till en smet och forma en till en lång rulle. Klä rullen i plastfilm och låt degen vila i kylen några timmar.

Sätt ugnen på 175 grader.

Skär degrullen i 24 bitar och forma dem till bollar. Rulla bollarna i en skål med råsocker och lägg ut dem på en plåt klädd med bakplåtspapper.

Grädda kakorna gyllene i cirka 14 minuter.


Receptet kommer från Leila bakar.


        

Av spettan - 9 december 2012 12:58

Började med att göra julkorten igår, gick inte alls, pga noll inspiration. Idag gick det bättre, så nu är julkorten klara för i år. Hade jag inte fått det gjort nu, så hade det blivit köpta julkort! Det hade inte varit roligt.


       

Av spettan - 8 december 2012 12:51


Veckan avslutade med Gålöstiftelsens julkonsert i Storkyrkan, med vacker sång. Hann med en enklare middag före konserten. Tog en del foton i kyrkan men inget blev lyckat, alldeles för mörka och suddiga!


Bad

Av spettan - 7 december 2012 17:30

Köpte en söt handgjord liten badbomb som ska i badkaret nu. Passar även på att använda den nya tvättlappen från Sonia Rykiel.


        

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards