spettan

Alla inlägg under november 2010

Av spettan - 22 november 2010 20:00


4 portioner


400 g skinn- och benfri laxfilé

200 g färsk torskfilé

2 ägg

1/2 krm cayennepeppar

1/2 msk salt

vitpeppar

4 dl vispgrädde

1 dl skalade hackade räkor

finhackad dill


  

OBS! Tänk på att färsen ska vila några timmar innan de formas och kokas.


Skär fisken i bitar och kör dem i matberedaren tillsammans med ägg och kryddor.

Tillsätt grädden och kör tills du får en fin färs.

Smaksätt med salt och peppar.

Låt färsen vila i kylen några timmar.

Rör ned de hackade räkorna och dillen i färsen.

Forma ovala bullar med hjälp av sked som du doppat i hett vatten.

Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och ta den av värmen.

Lägg quenellerna, några i taget och låt sjuda sakta 10 minuter.

Serveras med vitvinssås.


Av spettan - 22 november 2010 19:36

Fick en fin present av Birgitta och Maggan & Kjell:arna. Birgitta hade varit en sväng till min favorit affär som hon säger - Slottsboden. Där hittade hon denna vackra krona i nysilver - kronan är en flaskhållare. Men den kanske kan funka till ett blockljus, godis eller annat småplock så blir den mer användbar. Kronan kommer från Mr. Fredrik som erbjuder intressanta, unika och speciella produkter gjorda i små serier.


                          

Av spettan - 20 november 2010 13:34

Dukningen är nästan klar, ser på fotot att allt inte ligger rätt. Men det fixar jag till i ett nafs. Maten är förberedd så långt det går. Gästerna har även med sig förrätt och efterrätt - spännande vi har ingen aning som vad som komma skall. Så nu hoppar jag i badet och gör mig i ordning till kvällen. 


  

Av spettan - 18 november 2010 20:31

Njutit av en macarons med glöggsmak. den var härligt röd med svart fyllning. Ska försöka hinna med att baka en sats före jul. Har inte gjort det tidigare, hört att det kan var lite knepigt att få till de vackra skapelser. Frågan är vilka färger och smaker jag ska välja.


Höll på att glömma att meddela att Marc har kommit fram!


                


Av spettan - 17 november 2010 21:30

Kunde inte låta bli att registrera mig på UPS. Så Marc borde ringa på min dörr i morgon.



BROMMA, SE17/11/201019:56NY LEVERANSDAG
 17/11/20108:57IMPORTSKANNING
LOUISVILLE, KY, US16/11/20104:45AVGÅNGSSKANNING
 16/11/20101:01EXPORTSKANNING
 16/11/20100:08ANKOMSTSKANNING
OAK CREEK, WI, US15/11/201021:52AVGÅNGSSKANNING
 15/11/201020:52ANKOMSTSKANNING
MIDDLETON, WI, US15/11/201019:07AVGÅNGSSKANNING
 15/11/201017:54URSPRUNGSSKANNING
US15/11/201016:17FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

Av spettan - 16 november 2010 19:57

Så kom det ett sms i dag att Marc är på väg från USA. Marc hade kunnat vara på väg redan i lördags, men jag hade missat bifoga lite uppgifter som krävdes för beställningen. Nåväl en dag hit eller dit spelar ingen större roll, det är ingen panik. Fick veta att jag kan gå in och spåra paketet på UPS, ja det stämmer, men först måste jag bli medlem. Är så trött på att vara medlem och registrerad överallt för att komma åt saker. Alla dessa lösenord gör mig smått irriterad. Även om jag använder mig av samma på flera ställen. Men det räcker inte med ett eller två lösenord, det ska bytas ut också! Nä fram för fingeravtryck.

Av spettan - 15 november 2010 18:54

... en måndag, inte bra alls. Varit på dåligt humör hela dagen. Misstänker att det kanske är en kusin till Valle. Då menar jag humörsvängningar i samband med klimakteriet. Frågan är vad jag ska kalla det för, får ta en funderare på det om det fortsätter. Men jag hoppas att det bara var en vanlig irritation som man kan ha då och då. Utan att veta varför man är irriterad. Så jag satsar på det.

Av spettan - 14 november 2010 14:01

När gästerna var och såg Monsterjam i går. Passade jag på att strosa i Järla på Stockholms modecenter efter ett hett tips från Mrs LK. Tur att MRS LK var först på plats, så att hon kunde meddela att det krävdes kontanter för att shoppa loss. För det hade kunna vara så oturligt att pengarna hade tagit i bankomaten utanför. Eftersom det var otroligt mycket folk i farten. Nu blev det ingen överdriven shopping. Men några hundra blev det, i form av en klänning och en långskjorta.


Efter det blev det en snabb sväng på Forum i Nacka med gästerna. Sedan raka spåret hem och göra sin egen pizza efter eget önskemål. Så fick alla sin favorit pizza, till slut. 


På programmet i dag - Ingenting ska bara fortsätta lata mig, för snart är det måndag igen.


             


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards