spettan

Alla inlägg under maj 2010

Av spettan - 23 maj 2010 10:48

Har vaknat lite före tio både igår och idag, kallas sovmorgon. Det är inte riktigt min grej, brukar vakna betydligt tidigare. Men kanske är det så att jag är i behov av extra sömn, utan att veta om det. Känner mig lite seg, när jag sover för mycket. Men nu ska jag försöka sätta lite fart och få någonting gjort. 

Av spettan - 22 maj 2010 19:45

... hela dagen av att bara vara ute i solen. För trots vallningarna, är det så skönt. Legat och vilat, solat och löst korsord. Det vill säga bara njutit hela dagen. Gunna och Birgitta kom på kaffe till det blev det hemlagad björnbärspaj med glass. Misstänker att jag tar en bit paj även i kväll, det är ju helg.

Av spettan - 21 maj 2010 20:17

Vädret idag var/är ljuvligt. Varmt och ljummet även i skuggan, behövde inte söka sig till solen för att få känslan av sommar. Nu är det bara att njuta av vädret. Grillat revbenspjäll med en glace av kolasås, whiskey och sambal bajak, smarrigt värre. Få se om det hamnar något lika gott på grillen i morgon också. 


  

Av spettan - 20 maj 2010 19:18

... för att stanna?; värre än någonsin. Denna ständiga värme som kommer och går, för att sedan övergå i frossa, nätterna är värst. Nu har det gått tre veckor sedan jag började med tabletterna, som fungerade så bra i januari. Nu har tabletterna ingen effekt över huvudtaget. Läste precis om Tofupill från hälsokosten, som gett effekt redan efter sex dagar. Det är bara att prova sig fram, för att se vad som passar mig bäst. För det kan väl inte vara meningen med att Valle ska vara på besök resten av livet. Då vet jag inte vad jag ska ta mig till. Skulle vara skönt med ett dopp i fontänen just nu.


  



Av spettan - 19 maj 2010 18:51

Googlar runt för att få lite tips till student presenter, men lyckas inte hitta något som jag ens skulle kunna tänka mig! Så där fick jag tji, annars kan ju google ge bra tips till det mesta. Mycket att tänka på som t.ex, ska det vara något fint, något personligt, något roligt, något användbart...osv.  Tror jag vet vad det blir, men det är två veckor kvar, så det är ingen panik. Dessutom har jag inte hört mig för vad studenterna önskar sig, det är inte lika roligt. Jag vill överraska! Får se hur jag lyckas med det, för något förslag från herrn i huset har jag inte fått än! Men vem vet, kanske han kan överraska.



Av spettan - 18 maj 2010 18:52

Blir irriterad på mig själv, när jag kan bli så uppjagad av återkommande ljud. Som till exempel harklingar. Är det det en ful ovana eller något nervöst, undrar jag. Ska erkänna att jag själv har en ful ovana (ljudlös), men tänker inte avslöja vad. Men, ni som känner mig vet förmodligen vad min ovana är. I dag hade jag sällskap av en resenär som var tusen gånger värre än reklamen för nozoil. Sitta i tjugo minuter bredvid någon som drar en lång två korta torra snörvlingar, hela resan, det irriterar mig. Vill tillägga att jag inte har något emot detta när någon är förkyld, ska kanske tänka på att det är pollen i luften just nu. Så jag ska inte bli så upprörd nästa gång, bara lite. En bagatell att bli upprörd över, men sådan är jag.

Av spettan - 17 maj 2010 16:14

Hemma efter några trevliga dagar i Köpenhamn. Det bjöds på shopping och sevärdheter. Passade på att strosa en heldag på Tivolit och Botanic Garden. Var ovanligt flitig med att fotografera, ska erkänna att det var för mammas skull. Eftersom hon gillar växter av alla de slag. Så det var lyckat. Valde ut några blomster av 150 fotografier.


              

             

                        

Av spettan - 9 maj 2010 15:31

2 ägg

3 dl strösocker

2 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

4 dl vetemjöl

saft och finrivet skal av 1 citron

saften av 1 apelsin

150 g smält smör


Frosting

50 g rumsvamt smör

200 g philadelphiaost

2 dl florsocker

1 msk vaniljsocker

saften av 1 lime


Vispa ägg och socker poröst.

Sikta samman bakpulver och vetemjöl, vänd sedan ner det i smeten.

Tillsätt  citronskal, citronsaft, apelsinsaft och det smält smöret.

Rör smeten slät, häll smeten i en rund, bakplåtspapperklädd/smörad och bröad form.  

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°, ca 50 min.

Låt kakan svalna.


Rör ihop alla ingredienser till frostingen vispa den fin och fluffig, bred ut den på och runt om kakan.

Förvara kakan kallt.


Receptet kommer från bloggen Kalasgott.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards