spettan

Alla inlägg den 6 mars 2010

Av spettan - 6 mars 2010 21:44

6 morötter, rivna

1 purjolök, hackad

4 potatisar, hackad

1 l grönsaksbuljong

3 dl kaffegrädde

4 skivor knaperstekt bacon till garnering


Bryn morötter och purjolök.

Tillsätt potatis, buljong och kaffegrädde.

Koka soppan sakta i ca 20 minuter.

Smaka av med salt & peppar.

Av spettan - 6 mars 2010 21:40

4 portioner


1 stor gul lök, hackad

1 grönt äpple, hackad

1 dl ris

2 msk smör

1 msk curry

2 buljongtärningar

8 dl vatten


Fräs löken med curryn i ca 5 minuter, utan att den tar färg.

Riv äpplet grovt, ner i kastrullen.

Tillsätt riset och rör om.

Smula buljongtärningarna och tillsätt vattnet, rör om.

Koka soppan sakta i 20 minuter.

Av spettan - 6 mars 2010 21:32

2 msk olivolja

1/2 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackad

1 röd paprika, finhackad

1 morot, finhackad

5-6 dl grönsaksbuljong

1 msk jalapeño chili i lag, finhackad

2 msk linfrön, krossade

2 1/2 dl polentagryn

2 dl majskorn, små

2 tsk franska örter

salt & peppar


Låt lök, vitlök, paprika och morot få lite färg i en het kastrull med olivolja.

Slå på buljong, jalapeño och polentagryn och rör med träsked.

Låt polentan sjuda på svag värme under ca 5 minuter under ständig omrörning tills den släpper från kastrullväggarna.

Lägg på ett lock på kastrullen, dra den från värmen och låt polentan svälla en stund.

Lägg i majskorn, örter och linfrö.

Smaka av med salt och peppar.

Forma till biffar och låt svalna helt.

Stek biffarna i olivolja strax före servering.

Servera gärna med aijvar relish och gärna med ett gott hamburgerbröd.


Jag brukar byta ut majskorn till kantareller. 


Recpetet kommer från DN.

Av spettan - 6 mars 2010 18:55

Uppdraget idag var att göra Daglivs på Fridhemsplan osäkert med Birgitta. Vi gick verkligen hylla efter hylla på den orientaliska delen. Verkligen läste på burkarna, hittade en del intressanta nyheter. Innan hade vi varit in till STOCKHOLMS STADSMISSION och där hittade jag en väska som jag blev förtjust i. Så jag gick och funderade och funderade på om jag skulle köpa väskan på hemvägen. Hade jag inte köpt den så hade jag ångrat mig... det vet jag. Så nu är jag ägare till den fina väskan på bilden. Shoppingen avslutades med en champagnedrink på Hilton. 


            

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards