spettan

Alla inlägg under februari 2010

Av spettan - 7 februari 2010 12:38

Känner mig inte så nöjd med helgen som kom och gick. Hade nog räknat med att få mer gjort än jag fått. Men dagen är inte slut än, så vem vet, kanske hinner jag få ett ryck, istället för att sitta här och försöka skriva om ingenting alls!

Av spettan - 7 februari 2010 12:27

Receptet kommer från kokboken Ät mej! av Wingårdh och Sjöberg. I kokboken har dom använt långafilé, jag brukar ta pangus- eller hokifilé. Om jag inte har chilisauce hemma brukar jag använda sambal oelek eller sambal badjak, funkar också.


4 portioner


1 dl olivolja

2 finhackade vitlöksklyftor,

1 msk curry

2 tsk hot chilisauce (asiatisk) 


Blanda marinaden och lägg i fiskbitarna.

Låt marineras i ca 1 5 minuter.

Salt och peppra innan du grillar på hög värme i ca 3 minuter på varje sida.


Obs! Stektiden varierar beroende på vilken fisk du väljer.




Av spettan - 7 februari 2010 12:15

Receptet kommer från kokboken Ät mej! av Wingårdh och Sjöberg. Till det här receptet brukar jag använda panugusfilé istället för koljafilé. 


4 portioner


4 x 150 g koljafilé

1/4 squash

1/4 aubergine

1 röd paprika

1 gul paprika

1 röd lök

2 msk finhackad perslija

2 msk finskuren gräslök

20 g ströbröd

20 g riven permesan

2 msk olivolja till stekning

citron

salt & peppar


Skär alla grönsaker i mycket små tärningar, blanda med parmesan och ströbröd.

Panera fisken i blandningen, stek den därefter i olivoljan ca 2 minuter på varje sida. Obs! Stektiden varierar beroende på vilken fisk du väljer.

Salta och peppra.


Servera gärna med potatismos och en citronklyfta.


                       

Av spettan - 6 februari 2010 14:30

Passade på att inviga mina nya leopardmönstrade gummistövletter som jag köpte igår. Passade utmärkt på det vintriga underlaget, inte alls hala, så det känns som ett bra köp. Har precis tagit ut en kladdkaka från ugnen med turkisk peppar. Smakar den bra kommer jag att lägga ut receptet, smeten smakade bra i alla fall. Nu är lördagarna bokade några veckor framöver, med Melodifestivalen som startar ikväll, det gillar jag. Lyssna redan nu på kvällens bidrag.


http://svt.se/2.123448/1.1870399/tjuvlyssna_pa_bidragen?lid=puff_1877430&lpos=lasMer

Av spettan - 5 februari 2010 18:50

Så trött på slasket i stan där det är vår, men hemma tjugo minuter från stan är det vinter. Gav mig iväg på jakt efter ett par gummistövlar som jag sett i ett skyltfönster, tidigare i veckan. Riktigt sköna och dessutom en fröjd för ögat.


Hittade även ett par stövlar med bra sula och ett varmt foder i skaftet, precis vad jag efterlyste häromdagen och på rea dessutom!


Ett fynd blev det. En tröja från HUGO BOSS nedsatt med 70 %, vilket innebar att det blev ett normalpris, vad nu normalt är! 


  


                      


               

Av spettan - 4 februari 2010 18:54

Fattar inte bussarnas displayer i stan. Om det står 1 minut, då tror jag i alla fall att det är 1 minut innan bussen ska komma eller gå. Så imorse gick jag i lugn takt till bussen, trots att dörrarna var stängda fram, men öppna bak. Så trodde jag att chauffören skulle öppna dörrarna. Vilket han inte gjorde. Så när jag tittar på displayen strå det 1 minut, då blev jag upprörd. Hade jag sett det innan han stack iväg hade han fått fingret. Annars brukar jag inte bry mig, tänker bara - Jaha det är väl bara att ta nästa buss, men så var inte fallet idag. Har redan fått gå två gånger denna vecka på grund av displayer som inte stämmer. Så SL skrota dessa onödiga oaktuella "tidtabeller", för det är väl ändå det som är vitsen!


Från bussproblem till Jesper Björnlund vårt OS-hopp. Svenska Dagbladet hade en intervju med honom idag.

Läs intervjun på http://www.svd.se/sportspel/nyheter/kirunasoner-med-kansla-for-pucklar_4209627.svd


                                      

Av spettan - 3 februari 2010 18:36

Kul med "nya" skor som är inköpta 1996. Tänka sig skorna är 14 år gamla, suck vad tiden går. Jag har aldrig använt skorna. Kan bero på att jag har tre par av denna sort men i olika färger. Bättre sent än aldrig. Har lite dåligt med riktiga vinterskor (med bra sula), eftersom det är halt och moddigt ute nu. Annars är det ingen brist på stövlar, jag älskar stövlar. Gillar inte när sommarskorna ska fram, men gillar sommaren. 


  

Av spettan - 2 februari 2010 18:50

Fick en härlig promenad till tandläkaren i solen på en timme. Nu är tanden borta, bara ett stort tomrum kvar. Tills den nya ska in, men först ska det tas avtryck.. Hoppas det läker utan komplikationer. För att inte tala om mina stackars bihålor som varit igenkorkade på grund av tanden. Och inte minst av allt så hoppas jag att värken i kroppen försvinner, som kan ha haft samband med tanden, hoppas! Nu dröjer det ca tre veckor till nästa besök.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards