spettan

Alla inlägg under december 2009

Av spettan - 4 december 2009 18:00

Har äntligen hittat canvasduk till skrivaren! Har hört talas om detta men fått uppfattningen av att det inte funkar på alla skrivare. Nu är det testat och det fungerade utmärkt, till slut ska jag tillägga. För det började med trassel i skrivaren. Men kom på att jag inte valt rätt typ av papper i inställningarna. Sedan tog jag bort allt vanligt papper och hade bara en canvasduk, och då gick det som räls. Så får väl se om det kanske blir en liten tavla av något eget motiv, ritat eller fotografi, det återstår att se. Här nedan syns resultatet av ett fotografi.


  

Av spettan - 4 december 2009 17:53

När jag var liten så fanns det flera olika sorters "Mums-Mums". Det fanns en sort som var platt med färgat strössel på, den var jättegod, tror att en kostade 25 öre. Det här receptet är inte Cloettas men smakar lika bra.


4 blad gelatin

smörgåsrån

1 dl äggvita

1 dl socker

100 g mörk choklad

1 msk olja


Låt gelatinet ligga i kallt vatten ca 10 min.

Ta ut runda plattor av smörgåsrånen.

Vispa vitorna med sockret till hårt skum.

Krama gelatinet och smält på svag värme.

Tillsätt gelatinet i skummet i en fin stråle.

Vispa tills smeten är tjock och porös.

Spritsa på smörgåsrånen.

Låt torka innan du doppar i den smälta chokladen som du smält i en skål över vattenbad.

Av spettan - 3 december 2009 18:44

Valle kommer fortfarande på besök, men inte lika ofta, yippi! Efter två veckors intag av tabletterna från hälsokost. Det finns ett men, vallningarna är lika heta som innan. Men vad spelar det för roll när det inte är lika ofta som Valle hälsar på. Fått tips om att soyaprodukter som yoghurt och dryck kan lindra besvären. Har testat bägge alternativen, men det blev ingen hit för mig vad gäller smaken. Så vi får väl se vad nästa tips blir, för det finns många ska ni veta! Väntar med spänning på hur detta ska sluta! Hoppet är det sista som överger en som det så fint heter.  


Av spettan - 2 december 2009 22:04


200 g pepparkakor
50 g smör
30 g mandelmassa
2 msk glögg

Att rulla i:
100 g Fazer ögon ljus choklad
finsmulad pepparkakor körda i mixer
2 msk Fazer ögon cacao


Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassa till en jämn deg. Rulla bollar av degen och ställ kallt. Smält fazer ögon ljus choklad i ett vattenbad. Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakssmulorna som blandas med ögon cacao och ställ svalt på ett smörpapper.

 
 

Av spettan - 2 december 2009 21:56

100 g smör smält
3 1/2 dl ljust muscovadosocker
1/2 tsk kanel
2 stora sprättägg lättvispade
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g pekannötshalvor


Smält smöret, tillsätt socker och kanel och rör tills sockret smält 
låt svalna.
Rör äggen med träslev och vi
spa sedan smeten väl tills den är riktigt homogen.
Sikta över mjöl och bakpulver och rör samman.
Blanda ner pekannötterna, skeda över smeten i formen. 
180°, gräddas i 25 minuter. 

Receptet kommer från - BROWNIES, BLONDIES, KLADDKAKOR av

Linda Collister

Av spettan - 2 december 2009 21:32

 

Idag blev jag överraskad med en Mini-PRADA kollektion, som jag fick av min kära sambo. Med fyra olika dofter, visserligen från samma familj - vilket märks dofterna påminner om varann. Det är precis som med musik. Det är ungefär 2-3 låtar som är bra på en CD, resten låter likadant. Nu är det ju gudskelov nedladdning av låtar som gäller för min del. Vilket innebär att det blir tre till fyra låtar från ett album. För att inte tala om Spotify, hoppas det blir kvar!

Av spettan - 1 december 2009 20:20

Jag gillar förberedelserna inför julen. Som att baka, göra julgodis, plocka fram lite julpynt. Även om det blivit mindre och mindre för varje jul. Men det räcker gott med det lilla extra. Har svårt att föreställa mig en jul utan julklappar, men nu är det bestämt att vi inte ska ha några i år. Är inte riktigt med på det! Det örat tänker jag inte lyssna på, så det så. 

 

Min önskelista

Laptopbricka 

Dsquared2 HeWood Deostick 

Vardagsrummet målat 

Blue Ray spelare 

Halsband med dalahäst i silver

Ansiktsbehandling

Manikyr & Pedikyr 

 

  

"Änglarna spelar" - Rockefeller Center  december 2003

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Skapa flashcards