spettan

Alla inlägg under december 2009

Av spettan - 10 december 2009 19:02

Blev så glad att jag fick tag på nedanstående skapelse. Var in förra veckan på Tabboulihouse och såg den i fönstret, men hittade den inte i butiken. Det var inslagningar av julklappar och kö, vilket gjorde att jag inte orkade vänta, med att få hjälp. För är det något jag har svårt för så är det när någon tränger sig emellan och säger - Jag ska bara fråga! Nu finns det bra expediter som ger svar på tal - Du får vänta på din tur. Sen finns det dom som släpper allt och glömmer bort den dom faktiskt expedierar - oförskämt. Gillar inte det sista alternativet. Men idag var det ingen kö och till min glädje var det ett riktigt bra pris 99:-. Jag hade tippat på betydligt mer. Glad överraskning med andra ord. Men jag har tyvärr ingen aning om vad detta är för gud om det ens är någon gud!


  

Av spettan - 9 december 2009 19:13

...igår som jag inte bloggade, sedan starten. Skälet var att det var julfest med arbetskamraterna. Då jag kom hem sent, så var det inte läge att sätta sig framför datan. Så även om det gick lugnt till igår så känns det lite segt idag. Men nu börjar det dra ihop sig för bönderna, så det blir en kväll framför TV:n.

Av spettan - 7 december 2009 18:32

...igen. Som sagt, det är bara måndag-fredag veckorna består av. Tiden rusar iväg och inte hinner jag med hälften av allt jag tänkt mig till helgerna. Får försöka göra lite mera nytta på vardagarna, hur jag nu ska hinna det, eller hinna är fel. För tid har jag, det är orken som tryter, just nu skyller jag på en förkylning som jag dragits med i en månad. Så det kanske inte är så konstigt att det inte blir så mycket gjort. 

Av spettan - 7 december 2009 18:25

4 personer


300 g tinat bladspenat

300 g gröna lasagneplattor

200 g grekisk fårost

lite smör till formen


Sås

25 g smör

4 msk vetemjöl

6 dl mjölk

lite riven muskot

salt & svartpeppar


Smält smöret till såsen i en kastrull och rör ned mjölet.

Späd under kraftig vispning med mjölk och låt såsen sjuda under omrörning ca 3 minuter.

Smaksätt med muskot, salt och peppar.

Smörj en form och häll i lite sås.

Varva sedan plattor, spenatblad och smulad fårost med såsen.

Översta lagret ska vara sås och lite ost.

Grädda i 225° ca 30-40 minuter.

Av spettan - 7 december 2009 18:20

4 personer


Tomatsås

3 gula lökar

1 msk smör

1 burk krossade tomater

2 msk tomatpuré

1 buljongtärning

1 tsk salt

1 klyfta vitlök

1 msk oregano

2 krm svartpeppar


10 lasagneplattor

500 g keso

1-2 dl riven ost


Sätt ugnen på 225°.

Skala och skiva löken.

Fräs den mjuk i smöret.

Tillsätt alla ingredienser utom keson.

Låt såsen koka några minuter.

När såsen är klar tillsätt keson.

Täck en smord form med lasagneplattor.

Varva sedan med såsen.

Avsluta med sås och strö över osten.

Grädda ca 30 minuter.


Av spettan - 6 december 2009 13:40


Så blev det en kaka till andra advent. Riktigt lyckad tycker jag att den blev.


Smet

2 st ägg

3 dl socker

1 paket saffran

100 g mald sötmandel

1 1/2 dl vetemjöl

100 g smält smör eller margarin



Topping

200 g vit blockchoklad

4 msk grädde, (eller 2 msk grädde och 2 msk punsch)

1 msk smör


Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min.

Blanda ner den malda mandeln, mjölet, saffran och sist smöret i bunken.

Se till att smeten är jämn.

Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant.

Grädda i mitten av ugnen i 175° i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.

Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme.

Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen.

Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.




  

Av spettan - 5 december 2009 10:51

...känns inte så där upplyftande med att börja helgen med städning! Men när i helsefyr ska man ha tid eller lust till det? Nåväl, när jag väl komer igång så brukar det gå ganska bra. Det är en skön känsla när det väl är gjort, då känner jag mig nöjd. När det uppdraget är slutfört och om det finns någon ork kvar så kanske blir det blir en kaka som belöning. Kakan jag tänker baka är ett experiment, så om den blir bra så kommer ni att hitta recpetet här med namnet "Sus adventskaka 09". Så håll utkik.

Av spettan - 4 december 2009 18:18

Hos frisören Frédéric i det nya Chanelhuset på 57:e gatan i New York serveras de kända kunderna en liten nyttig mumsbit till kaffet. Det finns en Stockholmsfrisör som tagit efter idén... Det här receptet kommer från ELLE a la carté 1998. Så nu kanske inte frisören finns kvar på 57:e gatan. Inte har jag lyckats klura ut vem Stockholmsfrisören är/var heller, så det får förbli ett mysterium som sagt var det är elva år sedan detta var aktuellt.


3 dl vetemjöl

1 tsk kanel

1 tsk ingefära

1/4 tsk mald nejlika

1 dl råsocker

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 dl solrosolja

2 ägg

2 dl rivna morötter

2 dl riven zucchini

1 1/2 dl hackade valnötter

rivet skal en en citron


Blanda alla torra ingredienser i en skål.

Rör ner uppvispade ägg och olja.

Tillsätt grönsakerna och citronraspet och häll smeten i smord och bröad form.

Grädda i 175° ca 1 timme.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards