spettan

Alla inlägg under december 2009

Av spettan - 18 december 2009 21:11

Idag gjorde jag en Toblerone som Mona Sahlin gjorde 1995. Fast tvärtom. Handlade lite ost, kex och lite annat smått och gott, för jobbets räkning. När jag kommer till nästa affär, slår det mig att jag betalade nog med mitt kontokort inte jobbets. Mycket riktigt det var precis vad jag hade gjort. Tur att det var fel åt rätt håll, mindre pinsamt.  (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tobleroneaffären#Aff.C3.A4ren).


  

Av spettan - 17 december 2009 18:35

Började med att jag krockade med en karl, uppenbarligen såg vi inte varandra. Annars skulle vi inte krockat! Han blev skogstokig och började gorma - Såg du inte att jag hade kaffe? - Nä, och vad har det för betydelse. Men ni ska inte tro att han brydde sig att jag fick allt hans kaffe över hela min jackärm! Inte ett jota om hur det gick för mig. Han gormade vidare och slängde sin kaffemugg i backen på ett demonstrativt sätt. Voijne, voijen vad synd det var om honom, tyckte han! Hur som helst slutade med att jag var en "#//@, då fick han finger av mig. End of story.


Några timmar senare var det dags för lunch. Gick och handlade ingredienser till min favoritmacka. Den består av ett gott bröd, banan, avocado och mjukost. Kommer till jobbet och ska börja göra min macka, inget bröd, det visar sig att jag hade ett hål i påsen. Som tur var tappade jag inget annat. Men det löste sig, eftersom Karin skulle ut och handla så fixade hon nytt bröd. Tack Karin. När jag ätit klart så går det upp ett liljeholmens, jag hade lunch med mig, hade inte behövt gå ut över huvudtaget! Ja, ja vad säger man. Suck!


Sedan var det glögg med lussebullar och pepparkakor så dagen slutade bra, trots allt. Men den är inte slut än. Så vem vet hur den slutar!


Av spettan - 16 december 2009 20:15

...en segerintervju av Jesper Björnlund. Det tog några dagar, bättre sent än aldrig.


http://tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1394919

Jul

Av spettan - 16 december 2009 19:22

Alla nästan alla pratar om vad det ska ätas och göras till jul. Vilket inte är så konstigt. Men idag var det en kvinna i sextioårsåldern, som beklagade sig över julklapparna barn önskar sig nuförtiden. Det var mycket bättre förr sa hon. Men hallå det är väl vi själva som bestämmer hur lite eller mycket jul vi ska fira. Det finns ingen lag som säger hur vi ska fira eller vad det ska kosta. Det är klart att det kan kännas att det finns en del måsten, men inom familjen ska man väl ändå kunna komma överens - tycker jag i alla fall. Det var inte långt ifrån att jag la mig i samtalet, men jag knep. 

Av spettan - 15 december 2009 20:30

...till You Tube så att fler få se Jesper Björnlund få sin efterlängtade guldmedalj! Ska även passa på att tacka Swedish Freestyle Ski Team som kommer med bra information under pågående tävlingar. Eftersom svensk television inte visar åken! Tidningarna sköter sig bättre vilket är OK, men det är åken jag vill se! 


http://www.youtube.com/watch?v=j7yLzQNvrGI

Av spettan - 15 december 2009 19:59

...har kommit i år igen, tänka sig! Varje år är det samma visa. Kaos, kaos och åter kaos. Fattar inte, bussen i stan kom ett steg fram och två steg bak när det blev rött ljus. Vilket ledde till att bussen fick backa och trixa och till slut kom vi iväg, Chauffören fick applåder, vilken gjorde henne glad. För hon meddelade att hon var genomsvettig efter den pärsen. Det har jag full förståelse för, hade inte velat byta plats med henne. Sedan iväg till nästa buss som går motorvägen - tänkte för mig själv det är inga problem med den turen. Ack vad jag hade fel, det blev krypkörning halva vägen. Suck och stön. Men nu är jag i hemmets lugna vrå, skönt.

Av spettan - 14 december 2009 21:22

Tilltugg till glöggen, receptet kommer från blossa.se.



2 dl hela och skalade mandlar

2 dl cashewnötter

1 dl jordnötter

½ dl solrosfrön

2 tsk kanel

1 tsk chilipulver

2 tsk salt

1 äggvita

2 msk honung

1 dl russin och torkade tranbär


Sätt ugnen på 200 grader.Blanda nötter och solrosfrön. Rör i kryddorna och salt. Vispa äggvitan lätt. Blanda neräggvitan och honungen i nötterna och rör om så att de täcks väl. Sprid ut dem i en långpanna ochrosta i ugnen i 15–20 minuter. Rör om då och då.Ta ut dem ur ugnen och låt svalna. Rör i russinen och de torkade tranbären.


Av spettan - 14 december 2009 21:12

Tilltugg till glöggen, recpetet kommer från blossa.se. 


  • 450 g fast Brieost
  • 1dl skalade pistaschnötter
  • 3 msk flytande honung
  • (Fling-) salt

Rosta nötterna i torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Hacka dem grovt och smaksätt med flingsalt.

Skär osten i 1x1cm stora kuber. Doppa ostbitarna i honung. Om honungen är för trögflytande kan man köra den i mikron några sekunder. Panera varje ostbit med nöthacket.

Serveras rumstempererade.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards